
Przekształtnik ENI-40/26/1,3DC jest przeznaczony do zasilania niskonapięciowej sieci pokładowej w wagonach tramwajowych.
Napięcie zasilania | 28 ÷ 44 VDC |
Znamionowe napięcie wyjściowe | 26 VDC |
Zmienność napięcia wyjściowego | dla napięć zasilających 28 V ÷ 31 V: ± 2 V dla napięć zasilających 31 V ÷ 44 V: ± 0,5 V |
Prąd wyjściowy znamionowy/maksymalny | 40 A / 50 A |
Maksymalny czas przeciążenia prądem maksymalnym | 20 s |
Masa | 5,5 kg |
Przekształtnik posiada metalową obudowę izolowaną od układu elektrycznego. Górną część obudowy stanowi użebrowany aluminiowy kształtownik, który zapewnia chłodzenie urządzenia powietrzem z otoczenia. Do przyłączenia przewodów zasilania i odbioru służy trójzaciskowa listwa LZ10. Wewnątrz obudowy znajduje się: filtr wejściowy, moduł tranzystora IGBT z diodą zerową, hallotronowy przetwornik prądu, dławik na rdzeniu ferrytowym, sterownik oraz filtr wyjściowy.
Przekształtnik przetwarza zmienne napięcie zasilania na stabilizowane napięcie wyjściowe 26 V wykorzystując zasadę modulacji szerokości impulsów. Napięcie wyjściowe przekształtnika po załączeniu zasilania narasta płynnie od zera do wartości znamionowej przez czas około 1,5 s. Przekształtnik jest całkowicie odporny na przeciążenia i zwarcia. W przypadku przekroczenia znamionowego prądu obciążenia układ sterowania rozpoczyna odliczanie czasu i po 20 s pracy w stanie przeciążenia powoduje wyłączenie przekształtnika. Do jego załączenia konieczne jest wyłączenie i ponowne załączenie napięcia zasilania. W przypadku zwarcia wyjścia przekształtnika następuje ograniczenie prądu wyjściowego do wartości maksymalnej poprzez obniżenie napięcia wyjściowego. Jednocześnie odmierzany jest czas trwania zwarcia i po 20 s następuje wyłączenie przekształtnika, podobnie jak przy przeciążeniu. Jeżeli przeciążenie lub zwarcie ustąpi przed upływem 20 s przekształtnik kontynuuje normalną pracę.